Avläggare

I söndags provade jag att göra en avläggare av ett jättestarkt samhälle jag har. Tänkte minska risken för svärmning, plus att jag ville ha ytterligare ett samhälle.
Under en veckas tid har jag byggt en ny bänk att ha den nya kupan på, samt målat kupan.
 
Jag började att flytta över 3 yngelramar med yngel i olika yngelstadier till den nya kupan. Sedan tog jag 2 ramar med honung och pollen för att de ska ha mat. Till sist fyllde jag på med tomma ramar så att de kan bygga nya celler.
 
Förhoppningsvis blir det så småningom en ny drottning som bina driver upp själva.
 
Blir spännande och se hur det utvecklar sig. Blir det ett nytt samhälle eller har jag misslyckats totalt? Nu är det är bara att hoppas på det bästa.
 
Yngelram med följebin på bilden nedan
 
 
Kupan stängdes när allt var klart. Nu kan jag bara hoppas på det bästa. Kommer kolla till kupan om cirka en vecka för att se statusen.
 
 
 

Kommentera här: