Pollineringsveckan

För att uppmärksamma pollineringsveckan 2019 var jag idag och hade en föreläsning om pollinering, biologisk mångfald och honungsbin för barnen i Gula skolan i Fristad klass 4A och 4B.
Jag fick många bra frågor om bin från både fröknar och barn.
Barnen fick prova bidräkter, smaka på nyslungad honung och chokladhonung. De fick även känna på bivax, prova bivaxsalva och andra biprodukter.
 
Jag hade med mig en observationsram med några bin i. Det var väldigt spännande och se tyckte de.
 
Barnen fick sedan skriva och dokumentera om pollinatörer och honungsbin och det de lärt sig under dagen.
 
Dagen slutade med att jag bjöd på jordgubbar, glass och nyslungad honung.
 
Av all honung de provsmakade tyckte de faktiskt att min var godast! Jätteroligt!
 
Tack alla fröknar och barn i Gula Skolan i Fristad för att jag fick komma och hälsa på.
Tack alla ni andra som hjälpte mig med mitt examensarbete så jag fick ihop ett spännande utbildningsmaterial för barnen.
 
Smaka, känna, lukta
 
 
 
Här provas det bidräkter
 
Det var hög "wow" faktor när jag tog med mig lite levande bin i en observationsram.
Jordgubbar och glass med nyslungad honung var väldigt uppskattat
 
Det dokumenterades flitigt vad jag hade berättat om. Fick också många bra frågor från barnen.
 
Barnens egna insektshotell nu uppsatt på skolan
 
Även ett humlebo har tillverkats
 
 

Kommentera här: