Samhället växer

Idag har jag och barnen gått igenom kupan igen för att kontrollera om samhället har utökats något sedan sist.
Vi kontrollerade även om vi hittade drottningen och om det var några nya ägg lagda.
Jag konstaterade att det var dags att sätta på en ny låda så att det fanns plats för drottningen att lägga fler ägg.
Hittade drottningen på ram tre framifrån.
 
När vi hade flyttat över några ramar från understa lådan till den översta lådan hittade jag inte drottningen. Blev lite orolig att vi tappat henne på marken.
Bestämde mig för att gå ut lite senare för att kolla om jag hittade henne.
Senare på eftermiddagen hittade jag henne i den översta lådan vi satte på. Puh nu kunde jag andas ut. Hade ingen lust att ha samhället drottninglöst, med allt vad det innebär.
 
Övriga bin hade redan börjat bygga på de nya ramarna i lådan vi satte in. Flitig som ett bi, som man brukar säga.
 
Algot skrapar bort det vax som bina själva har producerat. De gillar att bygga igen alla håligheter de kan hitta. Det är bra om man tar bort vaxet så att inte lådor och ramar ska fastna i varandra. 
Allt vax sparar jag i en burk
 
Det ser bra ut i kupan. Samhället har växt. Detta är en honungsram.
 
 
Ram tre där drottningen går. Ser ni henne? Märkt med gul prick.
 
 
Täckt yngel. Nya bin på gång.
 
Nu har vi satt på ytterligare en låda så att drottningen har plats att lägga ytterligare ägg.
 
 
 
 
 

Kommentera här: