Bivax

Nu har mina bin börjat bygga eget vax utanför ramarna. Jag skrapar bort detta och spar det i en burk.
 
Bivaxet är honungsbinas egna byggmaterial. Bina producerar vaxet i körtlar på deras bakkropp och utifrån det, bygger de sexkantiga vaxkakor, som de förvarar pollen, honung och yngel i.
 
Bivaxet kan användas för ljustillverkning, läkemedel, kosmetik och hudvård.
 
Vildbygge utanför ramen
 
 
 
Bortskrapat bivax som jag sparar i en burk
 
 
Tillverkning av bisalva på biodlarkursen
 
 
Färdig bisalva. Jag provade lite och blev jättemjuk om händerna
 
 
1 Anna - Fotograf & Rovfågeltränare:

skriven

Gud så spännande! Hade jag haft en trädgård så skulle jag bli biodlare utan att tveka en sekund, verkar ju vara helt fantastiskt!

Svar: Det är jättekul. Kanske du kan bli biodlare och ställa kupan hos någon som har trädgård?
Tallbackens Bigård

2 PhotoJelly:

skriven

Vad roligt att vara biodlare! En av mina närmsta vänner har varit det och tycker det låter så roligt :)

Svar: Det är jättekul och bina är fascinerande. Gå en biodlarkurs för nybörjare och låt dig inspireras. Sedan kanske du också blir en framtida biodlare.
Tallbackens Bigård

3 PhotoJelly:

skriven

Svar: Ja det kanske jag får göra! Det är ju himla gott också! Ha en fin dag!

Kommentera här: