Nedklippning av rhododendron

Idag har jag och barnen tagit itu med att klippa ner de fula rhododendronbuskarna. Vi får se om det kommer nya skott tills nästa år, annars kommer jag gräva bort dem och anlägga en ny rabatt.
 
Före:
 

Vi sågade, klippte, rensade ogräs, kantskar och krattade

Jag hittade också en bit markduk  och plast under rabatten. Markduken var bara satt 5 cm under rabatten.
Inte undra på att växterna inte trivs. Jag kommer få gräva om hela rabatten till våren. Sätta ny markduk
på ca 40 cm djup och lägga på ny jord.
Efter att jag upptäckt att markduken var satt fel, har jag bestämt mig att riva upp hela markduken till våren och anlägga en helt ny rabatt bestående av perenner. Kanske ljussätta den också med punktbelysning.. Får fundera under hösten och vintern. Sedan skissa upp en ny. Vill ha en rabatt som blommar från tidig vår till sen höst.
Det är även bra för bina, så de har mat under deras aktiva månader.
 
Så här blev det när allt var klart. Vi var väldigt nöjda.... och väldigt trötta.
Det gick inte att kantskära som jag ville, eftersom gräsmattan var ganska trasig på vissa ställen. Men det korrigerar jag till våren när jag anlägger en ny rabatt.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: