Rosenkvittengelé

Ja vad gör man när man beskurit sin rosenkvitten Chaenomeles speciosa?
Eftersom jag hade tagit till vara på frukterna tänkte jag att jag skulle prova koka rosenkvittengelé på dem.
Jag började med att tvätta och klyfta frukterna och lägga dem med skal och kärnhus i en stor gryta.
Hällde på så mycket vatten att det täckte frukterna. Det doftade lite "blommigt" när jag skar frukterna i klyftor.

Sedan kokade jag alltsammans tills det blev ett fruktmos

När alla frukter var mjuka, hällde jag alltsammans i en saftsil och lät saften droppa ner i en bunke,

När saft hade runnit ut genom silen mätte jag upp lika delar saft som socker.
I det här fallet blev det 1 liter saft och 1 liter socker. Detta kokade jag ihop i en kastrull tills gelén tjocknat.
Jag provade göra geléprovet, för att se att gelén var klar.
 
Det tog cirka 30 minuter att koka gelén. 
Sedan var det dags för provsmak och att tappa upp på burk.
Jag var ganska skeptiskt innan jag började koka gelén, men kan nämna att den var oerhört god. Lite syrlig och inte för söt.
Högsta betyg från ett av barnen, som annars brukar vara skeptisk till hopkok. Nu ska vi se vad övriga i familj tycker.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: