Invintring - del 4

När jag hade slutskattat den honung som var, borstade jag ner alla bin från låda två ner till låda ett. Jag tog även bort spärrgallret.
Man kan använda en svärmbräda som man sätter mot flustret så går bina in i låda et direkt. Men jag tyckte det var lättare att borsta ner dem direkt i kupan.
Många bin är det som ska in i kupan, fast det är inte ens hälften så många som det har varit.
 
När detta var klart satte jag på foderlådan och fyllde den med sockerblandningen jag blandade till imorse. Fyllde på med cirka 5 liter sockerlag i varje kupa.
Efter ett tag hittade bina till sockerlagen och började dricka av den.
Efter ytterligare ett tag hade flera stycken hittat dit.
 
Om cirka två dagar kommer jag kontrollera foderlådorna och se om jag behöver fylla på mer sockerlag. Det ska i 15 kg socker + 10 liter vatten i varje kupa innan vintern, så jag kommer kolla regelbunden och fylla på mer vid behov.
 
Så, nu har jag invintrat båda mina kupor på en låda vardera.
 

Kommentera här: